FAQ – najczęściej zadawane pytania
Rekrutacja na programy wymiany
Wymogi rekrutacyjne
Kto może wyjechać na wymianę i w trakcie którego roku studiów?
Może to zależeć to od programu wymiany, na który zamierzacie aplikować, a czasami również od wymogów danej uczelni zagranicznej. Podstawowe zasady ujęte są w regulaminie rekrutacji. Aplikować można już w trakcie pierwszego roku studiów studiów I stopnia, po zaliczeniu pierwszego semestru. W takim wypadku wyjazd odbywa się w trakcie drugiego roku studiów. Studenci pierwszego roku studiów II stopnia mogą aplikować zanim ukończą pierwszy semestr. W trakcie wyjazdu należy posiadać aktywny status studenta UEK – czyli nie można wyjechać na częściowe studia zagraniczne:
- jako absolwenci (nie dotyczy to praktyk zagranicznych, o których możecie dowiedzieć się więcej w Akademickim Centrum Kariery),
- w trakcie urlopu (ale można w trakcie takiego urlopu aplikować),
- jeśli zostaliście skreśleni z listy studentów.
W programie Erasmus+ mogą brać udział zarówno studenci formy stacjonarnej, jak i niestacjonarnej. W przypadku innych programów mogą występować ograniczenia w tej kwestii.
Jeśli Wasza sytuacja jest specyficzna i nie znaleźliście tutaj odpowiedzi na swoje pytanie, możecie zwrócić się do pracowników BPZ zajmujących się danym programem lub procesem rekrutacyjnym.
Co należy zrobić, aby wyjechać?
Aby wyjechać, należy wziąć udział w naborze do programu, który Was interesuje. Podstawowe informacje o procesie rekrutacyjnym i kalendarzu naborów znajdują się tu. Szczegółowe informacje odnośnie naborów, takie jak dokładne daty ich trwania, wymagane dokumenty i kroki, które należy wykonać publikowane są w ogłoszeniach o poszczególnych naborach. Aby Wasze zgłoszenie miało szanse zostać rozpatrzone pozytywnie, upewnijcie się, że:
- spełniacie warunki przyjęcia do danego programu oraz wybranych uczelni (np. posiadacie odpowiedni certyfikat językowy, jeśli wybrane uczelnie tego wymagają),
- Wasza średnia ocen oraz poziom językowy spełniają kryteria programu oraz wybranych uczelni (np. jeśli wybieracie uczelnię, przy której widnieje informacja o konieczności znajomości konkretnego języka, takie potwierdzenie należy dostarczyć na etapie naboru, nie w późniejszym terminie),
- dopełniliście wymagań danego naboru (dotrzymaliście podanych terminów, przesłaliście aplikację oraz wymagane dokumenty).
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami na temat programów wymiany, wymogami uczelni zagranicznych oraz podstawowymi zasadami ujętymi w regulaminie rekrutacji.
Czy trzeba mieć wysoką średnią i certyfikat językowy?
W zdecydowanej większości przypadków wystarczy średnia minimalna 3,4, określona w Regulaminie. Średnia ocen pobierana jest z systemu USOS w dniu zamknięcia formularza aplikacyjnego w danym naborze, ze wszystkich zamkniętych do tej pory semestrów. W niektórych programach, jak np. Double Diploma, wymagana średnia minimalna to 4,0. Czasami takie wymaganie zgłasza też zagraniczna uczelnia partnerska – wtedy znajdziecie informację na ten temat w opisie uczelni na stronie BPZ, a także w aplikacji rekrutacyjnej. Ponadto pamiętajcie, że średnia powyżej 4,0 premiowana jest dodatkowymi punktami, które mogą pomóc Wam w otrzymaniu miejsca w wymarzonej uczelni. Są to punkty dodatkowe, a więc jeśli Wasza średnia wynosi np. 3,6 – otrzymujecie 3,6 pkt, natomiast jeśli średnia wynosi 4,0 – otrzymacie łącznie 7 punktów, 4 za samą średnią oraz 3 dodatkowe. Progi punktowe odnośnie średniej ocen, ale także innych osiągnięć i dodatkowych aktywności znajdziecie w tabeli umieszczonej w Regulaminie.
Certyfikaty językowe mogą być wymagane przez niektóre uczelnie. Jeśli tak jest – taką informację znajdziecie w opisie uczelni na stronie BPZ, a także w aplikacji rekrutacyjnej. Jeśli Wasze wymarzone uczelnie wymagają zewnętrznych certyfikatów językowych, należy je przedstawić na etapie naboru. Większość uczelni partnerskich akceptuje kwalifikację językową przeprowadzoną przez Centrum Językowe UEK, w związku z tym nawet bez posiadania certyfikatu macie szeroki wybór.
Czy studenci kierunków niestacjonarnych mogą aplikować?
W programie Erasmus+, a także Erasmus+ do tzw. krajów trzecich niestowarzyszonych mogą brać udział studenci obu form kształcenia – stacjonarnej i niestacjonarnej. Pamiętajcie jednak, że w trakcie wymiany będziecie studiować w formie stacjonarnej – nie będzie opcji weekendowej ani wieczorowej.
Jeśli chodzi o inne programy, mogą występować ograniczenia w dostępie dla studentów formy niestacjonarnej. W ramach programu umów bilateralnych mogą wyjeżdżać jedynie studenci formy stacjonarnej (dziennej). W przypadku wątpliwości, czy dany program jest dla Was odpowiedni zalecamy kontakt z pracownikami BPZ zajmującymi się danym programem lub procesem rekrutacyjnym.
Mam obywatelstwo inne niż polskie – czy mogę wyjechać na wymianę?
Zasadniczo – tak. Każda osoba ze statusem studenta UEK ma takie same prawa odnośnie udziału w programach wymiany niezależnie od obywatelstwa. Wybierając miejsce docelowe swojego wyjazdu powinniście jednak sprawdzić, jakie są warunki otrzymania wizy lub innego pozwolenia na pobyt dla obywateli Waszego kraju pochodzenia. Pewne rodzaje pozwolenia na pobyt w Polsce mogą także blokować możliwość wyjazdu do niektórych krajów (np. status uchodźcy). Warto również zorientować się, czy skala odmów wizowych dla obywateli Waszego kraju pochodzenia nie jest wysoka. Radzimy również, aby w miarę możliwości nie podejmować dużych zobowiązań finansowych związanych z wyjazdem (zakup biletów lotniczych, kaucja za zakwaterowanie) przed otrzymaniem wizy.
Czy muszę znać język urzędowy kraju, do którego zamierzam aplikować?
Z reguły nie ma takiej konieczności, jeśli macie pewność, że wybrane przez Was uczelnie oferują wystarczający wybór przedmiotów w języku angielskim. W wielu krajach Europy Zachodniej i Północnej znajomość języka angielskiego jest na tyle powszechna, że nie powinniście mieć większych trudności z załatwianiem formalności w uczelni przyjmującej i spraw codziennych. Wybierając jednak kraje, których język urzędowy jest popularny (np. Francja, Włochy, Hiszpania) lub znajdują się w nieanglojęzycznej strefie wpływów (np. Kazachstan), warto nauczyć się przed wyjazdem takiego języka w stopniu podstawowym, nawet jeśli dana uczelnia tego nie wymaga. Podniesie to na pewno Wasz komfort w trakcie wymiany, wzbogaci Wasze doświadczenia z wyjazdu i pozwoli Wam pełniej zagłębić się w kulturę kraju, w którym spędzicie kilka miesięcy. Zazwyczaj języka danego kraju będziecie mogli uczyć się także na miejscu, w ramach wyboru przedmiotów.
Przy wielu uczelniach widzę wymienione dwa języki wykładowe – czy muszę znać oba?
Z reguły nie ma takiej konieczności – jeśli nie ma żadnych informacji na ten temat w opisie uczelni, wystarczy znajomość jednego z tych języków na wskazanym poziomie. Jeśli znacie oba języki w wystarczającym stopniu i chcecie wybrać przedmioty prowadzone w obu z nich, warto zapytać o taką możliwość koordynatora z uczelni przyjmującej.
Czasami może zdarzyć się, że dana uczelnia oferuje przedmioty w języku angielskim tylko na jednym stopniu studiów lub tylko w konkretnych dziedzinach. Takie informacje znajdują się w opisie uczelni na stronie BPZ oraz w aplikacji rekrutacyjnej.
Niektóre uczelnie mogą zastrzec, że wymagają potwierdzonej znajomości języka urzędowego ich kraju nawet w przypadku studiowania w języku angielskim. W takim wypadku należy pozytywnie zaliczyć kwalifikację językową w danym naborze z obu języków, aby mieć szansę na otrzymanie miejsca w takiej uczelni.
Uczelnie zagraniczne i programy wymiany
Jakie są programy wymiany i czym się różnią między sobą?
Odnośniki do programów wymiany aktualnie prowadzonych w UEK znajdziecie w zakładce „Programy wymiany” na stronie BPZ.
Najpopularniejszym programem wymiany jest Erasmus+, możecie również skorzystać w jego ramach z opcji wyjazdu do tzw. krajów trzecich niestowarzyszonych oraz z wyjazdów krótkoterminowych – Blended Intensive Program i Blended Short-term Mobility. W ramach programu Erasmus+ można także starać się o wyjazd na zagraniczne praktyki zawodowe – informacje na ten temat znajdziecie na stronie internetowej Akademickiego Centrum Kariery. W programie Erasmus+ otrzymujecie grant finansowy, którego wysokość jest uzależniona od długości Waszego pobytu i stawki miesięcznej obowiązującej do danego kraju. Otrzymujecie również środki na podróż w wysokości odpowiadającej odległości pomiędzy UEK a daną uczelnią partnerską, a także zależnie od wybranego środka transportu (green travel lub podróż standardowa). Osoby z przyznanym stypendium socjalnym lub orzeczoną niepełnosprawnością otrzymują także dodatkowe środki na każdy miesiąc pobytu.
Do uczelni szwajcarskich można z reguły aplikować w ramach dwóch opcji: Erasmus+ do tzw. krajów trzecich niestowarzyszonych albo stypendium rządu szwajcarskiego. Osoby zainteresowane Szwajcarią zachęcamy do aplikowania w naborach Erasmus+ do tzw. krajów trzecich niestowarzyszonych ze względu na korzystniejsze warunki finansowe.
Do części uczelni pozaeuropejskich można wyjechać wyłącznie w ramach programu umów bilateralnych. W tym programie nie otrzymacie grantu finansowego ani dodatkowych środków na podróż. Nie płacicie jednak czesnego w uczelni przyjmującej (tak samo, jak w przypadku programu Erasmus+), a jeśli studiujecie w UEK odpłatnie – możecie ubiegać się o zwolnienie z czesnego na czas wyjazdu.
Do Hiroshima University of Economics w Japonii można wyjechać w ramach stypendium rządu japońskiego STEP. W ramach tego programu selekcji dokonuje strona przyjmująca, a wybrane osoby mogą otrzymać stypendium wypłacane ze środków rządu japońskiego.
Osoby, które chciałyby odbyć wymianę semestralną, jednak wolałyby pozostać w Polsce mogą skorzystać z programu wymiany krajowej Transekonomik. W ramach tej opcji można wyjechać do jednej z 4 partnerskich uczelni ekonomicznych w Polsce: Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Do jakich krajów można wyjechać?
Możliwe destynacje zależne są od programu, do udziału w którym zamierzacie aplikować. Ponadto UEK musi posiadać aktywną umowę z uczelnią/uczelniami w danym kraju. W programie Erasmus+ znajdziecie większość krajów europejskich, nie tylko tych należących do Unii Europejskiej. Niektóre kraje europejskie nie są stowarzyszone z programem Erasmus+ – należą do nich Szwajcaria i Wielka Brytania. W ramach programu Erasmus+ możecie wyjechać zarówno do krajów stowarzyszonych z programem, jak i do tych niestowarzyszonych. Istnieją również programy wymiany inne niż Erasmus+, a co za tym idzie – także inne destynacje. Listę uczelni partnerskich możecie filtrować zarówno poprzez program, jak i kraj. W ten sposób, jeśli macie ściśle określone preferencje, możecie sprawdzić, czy i z jakimi uczelniami UEK posiada w danym kraju umowy dotyczące wyjazdów studenckich.
W jaki sposób wybrać uczelnię zagraniczną?
Wybór uczelni może zależeć od wielu czynników. Należą do nich przede wszystkim: dostępność przedmiotów adekwatnych do Waszego kierunku i poziomu studiów, język nauczania w danej uczelni, opinie na temat danej uczelni zagranicznej, język obcy, którego uczycie się lub zamierzacie się uczyć, zainteresowanie kulturą danego kraju, posiadanie w danym kraju lub mieście osób bliskich, odległość od Polski, klimat – i wiele innych. Wybierając uczelnie, do których zamierzacie aplikować zadajcie sobie podstawowe pytania:
- W którym semestrze zamierzać wyjechać i jakie przedmioty mam w tym semestrze zapisane w programie swojego kierunku studiów? Warto skorzystać z Planów studiów UEK, wybierając rok akademicki, w którym rozpoczęliście studia. Czy będę mieć wiele przedmiotów kierunkowych i specjalnościowych? W ten sposób określicie, czy zalecane będzie wyszukanie takich uczelni, w których znajdziecie odpowiedniki większości przedmiotów obowiązkowych, czy też możecie pozwolić sobie na więcej swobody, ponieważ Wasze przedmioty w danym semestrze to głównie takie z grupy „przedmioty do wyboru”.
- Czy uczycie się lub zamierzacie się uczyć jakiegoś języka obcego poza angielskim? Jeśli tak, warto wybrać kraj, w którym będziecie mogli kontynuować lub rozpocząć naukę danego języka oraz w naturalny sposób rozwijać się językowo, dodatkowo poznając kulturę danego kraju.
- Czy spełniacie wymogi uczelni zagranicznych, które uważacie za interesujące? Zwróćcie uwagę na dostępne tam języki nauczania i ewentualne informacje zawarte w opisie danej uczelni: czy języki, z których możliwe jest dla Was uzyskanie kwalifikacji językowej są dostępne dla Waszego poziomu studiów i dla dziedziny, w której studiujecie? Czy uczelnia posiada jakieś specyficzne wymagania, na przykład odnośnie wysokości średniej ocen? Wzięcie pod uwagę tych czynników pozwoli Wam wybrać tylko takie uczelnie, do których macie szanse na kwalifikację. Nie warto wybierać uczelni w sposób przypadkowy lub tylko na podstawie upodobania do danego miasta. Może okazać się, że w tak dokonanym wyborze nie ma żadnej uczelni adekwatnej do Waszego profilu lub jest ich bardzo niewiele, co może skutkować nieotrzymaniem miejsca. Wybierając uczelnie w sposób przemyślany i świadomy zwiększacie swoje szanse nie tylko na sam wyjazd, ale także na pozytywne doświadczenia związane z udziałem w wymianie.
- Czy ważny jest dla mnie poziom nauczania w danej uczelni? Czy znam opinie innych studentów, którzy odbyli tam wymianę? Poziom uczelni możecie ocenić, wyszukując ją w różnego rodzaju rankingach, sprawdzając międzynarodowe akredytacje, czy różnego rodzaju wyróżnienia i współpracujące z daną uczelnią instytucje. Pomocne mogą być także opinie studentów, którzy w poprzednich semestrach wyjeżdżali do danej uczelni. Studenci wyjeżdżający w ramach programu Erasmus+ wypełniają sprawozdania, w których opisują i oceniają różne aspekty swojego wyjazdu. O takie sprawozdania możecie zwrócić się do pracownika BPZ odpowiedzialnego za wyjazdy studenckie do danego kraju, a także do osoby zajmującej się rekrutacją na programy wymiany.
- Czy jakieś inne aspekty są dla mnie istotne? Warto zastanowić się na przykład, czy wybór miejscowości turystycznych jest dla Was odpowiedni. Takie miejsca są zazwyczaj droższe, trudniej znaleźć tam zakwaterowanie oraz należy liczyć się z tłumami. Pomimo oferowania wielu atrakcji takie miejsca mogą być na dłuższą metę męczące i obciążające finansowo – pamiętajcie, że będziecie tam mieszkać przez kilka miesięcy. Czasami warto wybrać uczelnię w mniejszej lub mniej znanej miejscowości, ale takiej, z której można łatwo dostać się do dużego miasta lub destynacji turystycznych, które Was interesują.
Czy mogę wyjechać do uczelni, z którą UEK nie ma podpisanej umowy?
W ramach naborów organizowanych przez BPZ można aplikować tylko do uczelni, które są w nich wystawione. Nie ma możliwości dopisywania innych uczelni. Jeśli znacie ciekawą uczelnię, z którą UEK nie posiada umowy, możecie zwrócić się do BPZ z zapytaniem, czy byłaby możliwość nawiązania z tą uczelnią współpracy. Pamiętajcie jednak, że po pierwsze taki proces jest czasochłonny, a po drugie – nie ma gwarancji, że dana uczelnia zagraniczna zechce taką współpracę nawiązać. Nie działajcie w tej sprawie na własną rękę!
W wielu uczelniach zagranicznych dopuszczane jest przyjmowanie studentów na częściowe studia w ramach opcji freemover. Z reguły oznacza to poniesienie opłaty za kształcenie. Nie otrzymacie wtedy również żadnych środków finansowych na pokrycie kosztów wyjazdu. Jeśli zdecydujecie się jednak na taką formę wyjazdu, możecie zasięgnąć w BPZ porady na temat dokumentów i formalności koniecznych do załatwienia w UEK przed wyjazdem oraz po powrocie. BPZ nie wystawi Wam jednak żadnych zaświadczeń ani nie będzie koordynował logistyki Waszego wyjazdu.
W programie CEEPUS dostępna jest także opcja freemover, która jednak pozwala na zwolnienie z opłaty za kształcenie oraz potencjalnie umożliwia otrzymanie środków finansowych na poniesienie kosztów wyjazdu. Więcej na ten temat dowiecie się ze strony https://www.ceepus.info/.
Ile jest dostępnych miejsc w poszczególnych uczelniach?
Liczba dostępnych miejsc zależy od zapisów w umowie z daną uczelnią i waha się od 1 do 10. Zależy to od możliwości danej uczelni w zakresie przyjmowania studentów zagranicznych: liczby dostępnych przedmiotów i wolnych miejsc na tych przedmiotach, wielkości danej uczelni, dostępności zakwaterowania w danym mieście itp. Czasami zdarza się, że w danym roku akademickim liczba miejsc w niektórych uczelniach może być inna niż zawarta w umowie – wynika to z różnego rodzaju dodatkowych okoliczności. Jeśli chcielibyście określić swoje szanse na otrzymanie miejsca w danej uczelni (szczególnie jeśli aplikujecie wraz z drugą osobą), możecie zwrócić się do BPZ z zapytaniem o dostępną w danym naborze liczbę miejsc. Jest to najbardziej istotne w przypadku naborów uzupełniających – w przypadku wielu uczelni mogło pozostać już tylko 1 wolne miejsce.
Czy w zagranicznej uczelni będę płacić czesne za studia?
W tym momencie UEK nie posiada żadnej umowy z zagraniczną uczelnią, która zakładałaby ponoszenie opłaty za kształcenie przez wyjeżdżających studentów. Uczelnie mogą natomiast wymagać jednorazowej opłaty manipulacyjnej (np. za wydanie legitymacji studenckiej, ubezpieczenie na kampusie, czy pakiet rozrywkowy).
Proces rekrutacyjny
Czy można aplikować wspólnie z drugą osobą do tej samej uczelni?
Tak. Aby taka prośba została wzięta pod uwagę, obie aplikujące osoby powinny wybrać te same uczelnie i ustawić je w tej samej kolejności oraz wpisać w sekcji „Uwagi” informację o wspólnym aplikowaniu – z imieniem, nazwiskiem i numerem albumu drugiej osoby.
Aplikacje osób ubiegających się o wspólne zakwalifikowanie rozpatrywane są następująco:
- w sytuacji, gdy możliwe jest zakwalifikowanie obu osób do którejś z wybranych uczelni, kwalifikowane są obie osoby zgodnie z życzeniem,
- w sytuacji, gdy w żadnej z wybranych uczelni nie pozostałyby co najmniej dwa miejsca w momencie, gdy rozpatrywana byłaby aplikacja osoby z niższą punktacją, aplikacje ulegają rozdzieleniu i są rozpatrywane osobno. Jeśli nie dopuszczacie takiego rozwiązania i osobny wyjazd nie wchodzi w grę, dopiszcie stosowną informację w polu „Uwagi”. Wtedy, w przypadku niemożliwości wspólnego zakwalifikowania, obie Wasze aplikacje zostaną odrzucone.
Jeśli planujecie aplikować w taki sposób, przed wyborem uczelni zalecamy konsultację w BPZ odnośnie liczby miejsc oraz innych możliwych ograniczeń w interesujących Was uczelniach. Nie zalecamy wspólnego aplikowania przez więcej niż 2 osoby oraz w sytuacjach: gdy studiujecie na różnych kierunkach i poziomach studiów; jeśli Wasze punktacje rekrutacyjne bardzo się od siebie różnią lub obie są bardzo niskie; jeśli zależy Wam na otrzymaniu miejsca w popularnych uczelniach.
Ile trzeba zdobyć punktów, aby dostać się do danej uczelni?
Nie istnieją progi punktowe do poszczególnych uczelni. Liczba punktów zdobywana przez studentów różni się w poszczególnych naborach, a studenci dokonują wyboru uczelni na podstawie indywidualnych preferencji. Nie ma tu prawidłowości, która wskazywałaby na wybór jakiegoś konkretnego zestawu uczelni przez osoby z wysoką, średnią czy niską punktacją. Niezmienną popularnością cieszą się uczelnie portugalskie, hiszpańskie czy włoskie – nie oznacza to jednak, że są do nich kwalifikowane wyłącznie osoby ze szczytu listy rankingowej. Wiele zależy od liczby zdobytych przez Was punktów – ale równie istotne jest, jakie uczelnie i w jakiej kolejności wybiorą osoby, które wyprzedzają Was na liście rankingowej. Jeśli obawiacie się, że Wasza punktacja jest zbyt niska, abyście otrzymali miejsce w wymarzonej uczelni, zalecamy konsultację w BPZ. Pomożemy Wam rozwiać wątpliwości oraz doradzimy, jakie uczelnie moglibyście dodać do swojego wyboru, aby zwiększyć szanse na kwalifikację.
Czy trudno się dostać?
Odpowiedź na to pytanie niestety brzmi: to zależy. Jest wiele czynników mogących wpłynąć na to, czy otrzymacie miejsce w jednej z wybranych przez siebie uczelni. Do tych czynników należy przede wszystkim popularność w danym naborze wybranych przez Was uczelni w połączeniu z liczbą punktów, które zdobyliście, a także zgodność wyboru uczelni z Waszym profilem (np. jeśli nie posiadacie kwalifikacji językowej z języka hiszpańskiego, a zaaplikujecie do uczelni hiszpańskich nieoferujących przedmiotów w języku angielskim – nie otrzymacie miejsca w takiej uczelni).
Możecie zwiększyć swoje szanse na wiele sposobów:
- zdobywając punkty rekrutacyjne za wysoką średnią i dodatkowe aktywności,
- dokonując świadomego i przemyślanego wyboru uczelni, konsultując ewentualne wątpliwości w BPZ,
- nie ograniczając swojego wyboru uczelni do 1-3 opcji, zwłaszcza, gdy wybieracie popularne uczelnie, a Wasza punktacja jest niezbyt wysoka.
Gdzie będzie zamieszczone ogłoszenie o naborze?
Ogłoszenia o naborach publikowane są na stronie głównej BPZ – bpz.uek.krakow.pl w sekcji „Aktualności”, na stronie głównej UEK – uek.krakow.pl, na stronie BPZ na portalu Facebook – facebook.com/bpzuek oraz przesyłane w formie komunikatu. Na terenie kampusu UEK rozmieszczane są także plakaty z odnośnikiem do ogłoszenia.
Czy mogę aplikować jednocześnie na dwa różne semestry w tym samym naborze?
W każdym naborze można wypełnić i przesłać tylko jedną aplikację, w ramach której możecie zostać zakwalifikowani do jednej uczelni na jeden semestr (w przypadku podwójnego dyplomu – na rok akademicki). W aplikacji możecie zaznaczyć oba semestry, jeśli nie ma dla Was znaczenia, na który z nich zostaniecie zakwalifikowani. W takim przypadku najprawdopodobniej zakwalifikowani zostaniecie na semestr zimowy – jeśli tylko będzie to możliwe.
Jeśli jednocześnie trwają dwa różne nabory, możecie złożyć w nich obu po jednej aplikacji. Jako pierwszy rozpatrywany jest nabór, który kończy się wcześniej. Możecie to zrobić według dwóch różnych scenariuszy:
- Gdy interesuje Was tylko jeden konkretny semestr, możecie złożyć aplikacje w dwóch różnych naborach, natomiast możecie otrzymać tylko jedno miejsce. Jeśli uda się Was zakwalifikować w naborze, który skończy się jako pierwszy i potwierdzicie przyznane miejsce – Wasza aplikacja w drugim z naborów nie będzie już rozpatrywana. Jeśli natomiast nie powiedzie się Wam w pierwszym z naborów, będziecie mieli jeszcze szansę w drugim z nich.
- Gdy chcecie wyjechać na cały rok akademicki do dwóch rożnych uczelni, możecie złożyć aplikacje w dwóch różnych naborach, w każdej z nich wybierając inny semestr. Podstawowym warunkiem powodzenia takiego scenariusza jest sprawdzenie przez Was kalendarzy akademickich w wybranych uczelniach: daty semestrów nie mogą się pokrywać. Sprawdźcie również, czy dana uczelnia nie organizuje obowiązkowych dni orientacyjnych przed oficjalnym rozpoczęciem semestru oraz do kiedy potencjalnie może trwać sesja egzaminacyjna.
Czy i do kiedy mogę zrezygnować z przyznanej uczelni?
Podczas ogłoszenia wyników w danym naborze określony zostaje termin podjęcia decyzji odnośnie przyznanej uczelni. Możecie do tego czasu potwierdzić chęć wyjazdu lub zrezygnować z przyznanego miejsca. Nie ma możliwości dokonywania zamiany uczelni.
Jeśli potwierdziliście udział, jednak na późniejszym etapie stwierdzicie jakieś przeszkody, również możecie zrezygnować. Późna rezygnacja, tzw. „rezygnacja po terminie” (lub sytuacja, w której jej nie zgłosicie, tylko przestaniecie komunikować się z koordynatorami) może jednak nieść za sobą konsekwencje w postaci odrzucenia Waszej aplikacji w kolejnych naborach. Nie dotyczy to osób, których wyjazd nie dochodzi do skutku z przyczyn leżących po stronie uczelni przyjmującej lub tzw. siły wyższej (klęski żywiołowe, epidemie, wojny i zamieszki), a także jeśli Wasza rezygnacja jest spowodowana czynnikami losowymi, takimi jak choroba, wypadek, nagłe pogorszenie sytuacji finansowej, poważne problemy rodzinne itp.
Ile mogę wybrać uczelni i w jaki sposób przydzielane są miejsca w uczelniach zagranicznych?
W aplikacji rekrutacyjnej macie możliwość wyboru maksymalnie ośmiu uczelni, uszeregowanych według priorytetu – z zastrzeżeniem, że w niektórych naborach liczba dostępnych uczelni może być mniejsza niż osiem. Aplikacje rozpatrywane są zgodnie z Waszym miejscem na liście rankingowej. Lista rankingowa tworzona jest na podstawie zdobytej przez Was punktacji w danym naborze, od najwyższej liczby punktów do najniższej. Brane pod uwagę są jedynie osoby, które spełniają ogólne warunki danego naboru: złożyły w terminie aplikację w systemie i przesłały wymagane dokumenty, mają pozytywny wynik kwalifikacji językowej z przynajmniej jednego języka obcego oraz spełniają warunki regulaminu. Kwalifikowani jesteście do pierwszej uczelni z Waszej listy, w której znajdują się wolne miejsca, gdy dochodzimy do Waszej pozycji na liście rankingowej – i w której spełniacie warunki przyjęcia. Jeśli w żadnej z wybranych uczelni nie ma już wolnych miejsc lub nie spełniacie warunków przyjęcia do uczelni, w których pozostały wolne miejsca, ale spełniacie ogólne warunki naboru – nic straconego. Przy decyzji o odrzuceniu Waszej aplikacji znajdzie się adnotacja „Brak miejsc w wybranych uczelniach, możliwość złożenia odwołania na uczelnie z wolnymi miejscami”. Oznacza to, że możecie w wyznaczonym czasie dokonać ponownego wyboru uczelni. Otrzymacie drogą mailową listę uczelni, w których pozostały wolne miejsca oraz informację o możliwości złożenia odwołania w aplikacji rekrutacyjnej. Możecie też uwzględnić uczelnie z Waszego pierwotnego wyboru – może się zdarzyć, że któraś z zakwalifikowanych do nich osób zrezygnuje z przyznanego miejsca i wróci ono do puli. W takim wypadku zalecamy wybór maksymalnie 3-4 uczelni z pierwotnego wyboru, na których najbardziej Wam zależy oraz wypełnienie pozostałych miejsc uczelniami z listy wolnych miejsc. Oczywiście jeśli żadna uczelnia z listy nie odpowiada Waszym preferencjom, możecie wybrać tylko te z pierwotnego wyboru – ogranicza to jednak w znaczny sposób szanse na pozytywny wynik Waszego odwołania.
Po zakwalifikowaniu – dostępne wkrótce
Anna Lisiecka
Kontakt w sprawie: procesu rekrutacyjnego na wymiany zagraniczne, strony internetowej BPZ.
tel: (12) 293 54 83
pokój 2.1
dyżur: wtorek od 11:00 do 13:00
Joanna Jackowska
Kontakt w sprawie: studentów zagranicznych, programu STEP (Japonia), studentów przyjeżdżających w ramach programu CEEPUS, Intensive Program, Short Term Program.
tel.: (12) 293 52 86
pokój 1.3
dyżur: poniedziałek do piątku od 11:00 do 13:00
Magdalena Krasowska
Kontakt w sprawie: studentów zagranicznych, wymiany Erasmus+ do krajów trzecich niestowarzyszonych, przeliczania ocen.
tel.: (12) 293 52 86
pokój 1.3
dyżur: od poniedziałku do piątku od 11:00 do 13:00
Justyna Mentel
Kontakt w sprawie wyjazdów w ramach programu Erasmus+: Belgia, Bułgaria, Francja, Niemcy, Słowacja, Węgry, Włochy; statystyk; przeliczania ocen.
tel.: (12) 293 55 52
pokój 1.2
dyżur: poniedziałek i czwartek od 11:00 do 13:00
Sylwia Rutkowska
Zastępca Kierownika, kontakt w sprawie: podwójnych dyplomów; wyjazdów w ramach umów bilateralnych do Chin, Japonii, Korei, Meksyku, Peru, Tajwanu, Wietnamu; nowych umów bilateralnych; IRO’s Forum; przeliczania ocen.
tel.: (12) 293 54 72
pokój 2.3
dyżur: środa od godziny 12:00 do 15:00
Łukasz Smug
Kontakt w sprawie: obsługi logistycznej wyjazdów/przyjazdów w ramach BIP, wyjazdów Erasmus+: Malta, Portugalia, Słowenia, Liechteinstein; logistyki wizyt gości zagranicznych; przeliczania ocen.
tel.: (12) 293 54 86
pokój 1.5
dyżur: wtorek-piątek w godzinach 11:00-14:00